Lichamelijke pijn en mindfulness

Ontspanning

Pijnbeleving
Lichamelijke pijn kan ons leven flink in de weg staan. De gedachten die daarbij opkomen zullen zelden bijdragen aan verlichting. Immers, vaak zullen die de aard hebben van ‘het anders willen’. Anders dan de werkelijkheid die zich voordoet. Deze gedachten zijn logisch, maar helpen ons niet. Sterker nog, ze zijn in veel gevallen de belangrijkste veroorzaker van ons lijden. Pijn die opkomt naast onze werkelijke fysieke sensaties.
De oorsprong van pijn kent vele gezichten. De kenmerken van de bijkomende secundaire pijn, de pijn die we via onze gedachten toevoegen is veelal gelijk. In die gevallen kan mindfulness in belangrijke mate bijdragen aan het verbeteren van de balans.

Ervaring van heelheid
Een van de ontstaansredenen van pijn is het fysiek binnensluiten van een traumatische psychische ervaringen. Dit kan leiden tot lichamelijke stress en ondermijning van de gezondheid betekenen. Mindfulness oefeningen zoals de bodyscan kunnen worden ingezet ter verlichting. Door de bodyscan kunnen fysieke symptomen afnemen.
Maar let op: emotionele symptomen (de bron van de fysieke klachten) kunnen als gevolg van de bewustwording toenemen. Deze kunnen afhankelijk van de aard door ondersteunende therapie worden opgevangen en verwerkt.

De bewegende zone van aandacht tijdens de bodyscan vergaart spanning en pijn. En laat dit via de ademhaling tot ontlading komen. Het bevordert ons gevoel van heelheid.

Dat is waar we ons mee kunnen identificeren, in plaats van met de pijn. Het is de ervaring van heelheid die problemen overtreft.

Pijn en mindfulness
De kwaliteit van de aandacht en de bereidheid te voelen wat er is, is de kern van de beoefening van mindfulness. Het bewustzijn en die bereidwilligheid alles te accepteren wat er gebeurd. Vanuit een aanvaardende manier en vanuit zelfacceptatie aanwezig zijn, in plaats van het streven naar het bereiken van een andere situatie dan de werkelijkheid.

Dit is waar we loskomen van beperkende gedachten en verwachtingen; de basis voor nieuwe mogelijkheden. Nieuwe inzichten die de basis vormen voor de keuze: wat is de beste volgende stap (in plaats van impulsief te reageren vanuit vaste patronen). Mindfulness is dus zeker geen vorm van passief leven.

Pijn tijdens de bodyscan
Tijdens de beoefening van de bodyscan kan een pijngebied de aandacht afleiden van de andere gebieden die tijdens de oefening aanbod komen. Dit vang je op door de aandacht steeds weer opnieuw te richten op de plek van de oefening. Via de adem reis je vanuit de pijnplek terug naar het focuspunt van de oefening.

Nadert via de oefening de pijnplek zelf als het focuspunt, dan benader je deze vanuit de bewustwording van de gedachten en gevoelens die er mee samenhangen. Los van de inhoud en emoties die daarmee gepaard kunnen gaan. Een open en ontvankelijke benadering door in- en uit te ademen naar de pijnplek. Om daarna via bewust ‘loslaten’ van het pijn door te bewegen naar het volgende focuspunt van de bodyscan.

Alternatief in geval van te veel afleidende pijn
Is de pijn te intens om via de bodyscan door het lichaam te reizen, dan kun je:

• Naar de pijnplek in en uitademen.
  • Heling verwelkomen.
  • Pijn en spanning loslaten.
  • Aandachtig zijn voor mogelijke veranderingen in gewaarwordingen; wat merk je op? Veranderingen in intensiteit? Een ‘komen en gaan’ beleving?
    Vervolgens laat je de aandacht voor dit specifieke gebied los door uit te ademen. Hierbij laten je eventueel geregistreerde spanning los, tegelijk met eventuele gevoelens van vermoeidheid.
  • Ook de focus richten op de ademhaling en de bewustwording van het gehele lichaam.

Gepubliceerd door LeeuwPraktijk

Mindful in de NoordKop